1. PRESENTACIÓ
El Departament d’Orientació i Intervenció Psicopedagògica (DOIP) consolida la seva activitat en el curs 2019/20, malgrat els professionals implicats porten realitzant les seves tasques diversos anys enrere. Aquest departament està constituït per:
En aquest curs s’han seguit duent diverses accions de Pedagogia Terapèutica a l’aula, a Educació Primària i Secundària. Diversos estudis han destacat els beneficis d’incorporar l’educació emocional i el treball cooperatiu a l’aula. Aprendre a gestionar els propis estats mentals i emocionals i a relacionar-nos positivament amb les persones del nostre entorn contribueix a millorar la satisfacció personal i social, a prevenir problemàtiques de gran impacte (alteracions de la salut, violència interpersonal, abús de substàncies) i a millorar el rendiment escolar.
2. OBJECTIUS GENERALS DEL DOIP
En el curs 2020/21, el paper del DOIP ha estat especialment rellevant donada la situació de pandèmia, el post-confinament i l’adequació a la normativa de seguretat.
Les actuacions que es duen a terme des del DOIP es centren en dues línies bàsiques:
Recolzar el procés d'ensenyament-aprenentatge
Les actuacions principals inclouen:
Promoure el benestar i desenvolupament psicoemocional
Les actuacions principals inclouen:
Aquestes actuacions s’articulen mitjançant diverses tècniques i procediments: entrevistes individuals, reunions amb familiars, coordinació amb professionals del col·legi i amb professionals externs.
3. NIVELLS D’ACTUACIÓ
Els nivells en els que el DOIP opera són els següents:
El Centre
Aquest nivell es refereix a les actuacions que impliquen el col·legi en la seva totalitat, en consonància amb el seu ideari i projecte educatiu. Aquestes accions consisteixen en:
L'Equip directiu
S’entén per equip directiu tant la Direcció del col·legi com les Caps d’estudis d’Infantil, Primària i Secundària. El propòsit de les accions en aquest nivell són:
L'Equip de professors
Aquest nivell fa referència a les reunions realitzades amb els tutors de les diferents etapes (Educació Infantil, Primària i Secundària) amb la finalitat de:
L’ alumnat
Aquest nivell inclou les entrevistes realitzades individualment com les actuacions en format col·lectiu, en el grup-classe. Aquestes comprenen:
Les famílies
Les actuacions a aquest nivell es realitzen de manera coordinada amb els tutors i tutores. En aquest curs, els contactes han estat predominantment telefònics, per videoconferència o per correu electrònic, amb o sense el tutor/a. En ocasions han estat presencials, quan s’ha cregut imprescindible. En aquest nivell les actuacions es centren en:
Professionals externs
Quan les demandes d’atenció a l’alumnat no es corresponen amb els recursos del col·legi i amb la tasca docent, es deriva les famílies a d’altres professionals de l’àmbit educatiu o de la salut. Entre ells: Equips d’Assessorament Psicopedagògic (servei públic de la Generalitat), logopedes, psicòlegs o psiquiatres. La coordinació amb aquests equips i serveis redunden en un benefici per a l’alumne.
4. RESUM D'ACTUACIONS REALITZADES DURANT EL CURS 2020-2021
En el curs 2020/21, concretament:
Les avaluacions han inclòs proves de rendiment intel·lectual, inventaris de personalitat, qüestionaris d’interessos professionals o mesures d’autoestima, d’ansietat o estats afectius, així com també sociogrames.
5. PROPOSTES DE MILLORA
De cara al curs 2021/22, es definiran nous circuits de funcionament i de comunicació del DOIP per tal d’oferir un millor servei i complir la normativa vigent i els requeriments de la Norma ISO.
Es dissenyarà un protocol per orientar la presa de decisions relativa a l’adaptació metodològica o de contingut en el cas d’alumnes amb PI/NESE i l’adaptació lingüística, metodològica o de contingut en el cas d’alumnat nouvingut. També es concretarà en què consistirà el seguiment tutorial.
Donada la situació de pandèmia, se seguirà estant al cas de les necessitats que puguin anar sorgint.
A l’Educació Infantil, es continuaran fent les observacions a l’aula per tal de detectar possibles dificultats d’aprenentatge o estats emocionals que donin alguna senyal d’alerta.
A l’Educació Primària, se seguirà el projecte de potenciar les habilitats de pensament mitjançant la metodologia de Filosofia 3/18 i altres actuacions similars.
A l’Educació Secundària es buscarà consolidar la dedicació d’unes hores de reforç escolar dins de l’horari lectiu. De la mateixa manera, se seguiran realitzant entrevistes periòdiques de seguiment a l’alumnat amb PI/NESE així com supervisant les adaptacions metodològiques o de contingut.